Assalamua'laikum..

Rahsia Adalah Amanah. Tapi kenapa bagi tahu pada orang lain?


Assalamualaikum.

Sahabat-sahabat semua pernah ada rahsia? Rahsia, yakni perkara yang tidak boleh diberi tahu pada orang lain. Ada? Kalau ada, apa yang akan anda buat? Betul-betul anda merahsiakan dari orang lain? Atau menceritakan pada seseorang dan mengatakan "Ini rahsia, jangan bagi tahu siapa-siapa tau, janji?". Nah, ini lah yang selalu terjadi kan. Rahsia, kalau pun seseorang itu telah berjanji untuk merahsiakan sesuatu perkara, maka, itu adalah AMANAH! Apa itu amanah? Amanah ialah perkara yang diminta untuk dipertanggungjawabkan oleh orang yang menerima amanah. Ini maksud yang ringkas. Kalau nak lebih detail, pergi ke SINI. Sudah faham?

Maksud amanah pada kotak masyarakat sekarang, senang diertikan dengan meletakkan sesuatu pada tempat yang betul, tidak memberikan pada sesiapa kecuali pada yang berhak.

"Tidak sempurna iman, barangsiapa yang tidak amanah. Dan tidak sempurna agama, barangsiapa yang tidak menunaikan janji" (Hadith Riwayat Ahmad)



Banyak kes yang berlaku sekarang. Dimana apabila sesorang itu mempunyai rahsia (samaada rahsia peribadi ataupun bukan), dan menceritakan pada orang lain. Dengan harapan agar orang itu menyimpan rahsia. Tapi malangnya. Orang itu tidak amanah. Dia menceritakan pula kepada orang lain. Dan pasti akan diakhiri dengan ayat ini : "Ni rahsia, jangan bagi tahu pada orang lain tau!"

Rasanya semua orang pernah alami kan? Termasuklah saya. Lagi perit bila kita tau yang rahsia kita pada dia terbongkar. Bermakna dia pecah amanah. Susah sangat ke pegang amanah? Ya, memang susah. Ianya jadi susah pabila kita tidak menganggap bahawa perkara itu bernilai. Maksudnya orang yang pecah rahsia (amanah) itu tidak menganggap benda itu penting pada mereka. Susah la hidup macam ini. Habis tu siapa lagi yang kita nak percaya kalau kita cerita rahsia kita pada kawan baik kita sendiri? Kawan baik kita pula yang menjaja rahsia kita. Eh? Dia boleh di 'cop' kawan baik ke? Semestinya tidak! 


Kita sebolehnya nak simpan rahsia mereka. Tapi mereka? Menganggap rahsia kita hanya debu-debu kotoran. Yang perlu ditiup. Fuh, fuhhhh, fuhhhhh. Maka tersebarlah rahsia kita itu. Pemilihan kawan juga memainkan peranan untuk menyimpan rahsia (amanah) kita. Kalau kawan yang terdekat kita pon tak boleh nak simpan amanah, nak buat apa? Buat apa lagi, jangan cerita rahsia kita pada dia masa akan datang. Tapi lagi elok kalau kita tegur dia. Mana tahu dia tak sedar dia berperangai macam tu (pecah rahsia). Tapi kalau bila kita dah tegur, dia masih pecah rahsia jugak, say goodbye jelah. 

Berdosa kalau kita pecah amanah. Bila seseorang itu bagi anda suatu amanah, bermakna dia percaya pada anda. Kenapa anda nak mengkhianati kepercayaan dia pada anda? Fikir balik. Kalau anda berada ditempat dia. Anda menceritakan rahsia anda pada dia. Tapi last-last, dia bocorkan rahsia anda pada orang lain. Apa perasaan anda? Gembira? Kecewa? Think!

Cukup lah sampai disini. Jumpa lagi lain entry. (^_^)




2 comments:

  1. dulu mase kcik2 kan.. Yaya selalu sgt bgthu rhsia kat kwn2.. tp, rhsia tu slalu pecah.. skrg Yaya x lgi bgthu rhsia kat kwn2.. biarpun kwn rapat.. mmg dh xnak bgithu rhsia lagi.. huhu

    ReplyDelete
  2. @Yaya Luffya
    hmm.. sama laa.. bila kita tau rahsia kita dah tak selamat lagi kalau cerita kat orang, terus langsung tak cerita kat siapa2 kan.. susah nak cari orang yg amanah..

    ReplyDelete